Pages

Wednesday, July 7, 2010

Hyper-Threading Technology

Hyper-Threading (rasminya dikenali sebagai Hyper-Threading Technology, dan singkatan HT Teknologi, htt atau HT) adalah teknologi yang dibangunkan Intel untuk mengimplementasi multithreading serentak di prosessor Atom, Core I3, Core i5, Core i7, Itanium, Pentium 4dan Xeon CPU.

Teknologi Hyper threading adalah satu teknologi perisian yang dapat menghasilkan dua prosessor virtual untuk setiap core prosessor fizikal yang dapat menjalankan fungsi seperti prosessor fizikal bagi meningkatkan prestasi komputer.


Hal ini membolehkan sebuah prosessor Hyper-Threading untuk tampil sebagai dua " logik " prosessor dengan sistem operasi host , yang membolehkan sistem operasi untuk jadual dua thread atau proses secara bersamaan (parallel). Dengan demikian , masa memproses menjadi jauh lebih singkat jika dibandingkan dengan resources yang sama dengan prosesor tanpa kemampuan hyper threading.

Dengan Teknologi Intel HT penggemar multimedia boleh membuat, mengedit, dan encode fail grafik yang intensif tanpa mengurangkan prestasi sistem.


1 comments:

Nasrulniza said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment